fredag 6 augusti 2010

Tack för det Televerket!

Ingen dag är den andra lik i Teliabutiken men ändå följer de alla samma mönster. Försa kunden utbrast: "Jag är så glad att ni finns och du har hjälpt mig förut!" Hon var nyss fyllda 90 år och hade problem med ringsignalen på sin trådlösa hemtelefon. Dagen till ära hade hon diskat sin telefon i diskon hemma, vilket framgick efter att jag frågat henne varför det droppade vatten om handenheten, men "bara med lite tvål, inget diskmedel"... Hon var inte riktigt lika glad när jag dödförklarade hennes Siemens E360 (799 kronor).

Den kunden tog ett tag men när jag tryckte fram nästa turnummer och ropade "nummer sju" kom en riktig skröplig gubbe i 80-årsåldern framhasande mot mig med huvudet hängande och hakan mot bröstet, med ett finurligt leende och busiga ögon sa han "jag är agent" och höll upp sin nummerlapp. Det tog ett tag innan jag kopplade hans hälsningsfras med siffrorna "007". En sån humor ska jag också ha när jag hasar runt i centrum om 60 år.

Annars rullar dagen på som den ska, en småföretagare erbjöd mig tusen kronor för att sätta honom först på väntelistan för nya iPhone 4, synd för honom att han fick betjänas av en socialist. Jag har pratat mobilteknik med en gubbe som jobbat på Ericsson i hela sitt liv och kallade NMT för nymodigheter, har även hunnit reflektera över Ekobanken och hela finansmarknaden tillsammans med en kund som jobbade på just den banken och som tyckte att jag skulle bryta lite med Wallenberg och SEB.

Om ni aldrig har jobbat i en butik eller haft ett arbete med liknande kundkontakt så måste ni prova det innan ni dör, det är, förutom dåliga arbetstider och stressen, fullständigt underbart!

Bäst just nu: Jag skrev en riktigt bra insändare om a-kassan igår kväll och suger på den idag genom att vända på formuleringar och byta ord (perfektion!), skickar in den efter helgen, har redan minst ett debattinlägg som ligger hos LT och väntar på publicering.